Tuesday, 21 July 2015

Emel Tidak Rasmi 1 (EVG)


E-mel Tidak Rasmi

 

 

~ ~ ~ ~ ~

 

Daripada: radenaditya@e-warkah.com

Kepada: umarshah@e-warkah.com

Tarikh: 27/03/2014

Subjek: Bengkel Motivasi dan Kemahiran Belajar

 

Umar

 

Saya sekeluarga sihat sejahtera. Bagaimana pula dengan awak? Memang benar sudah lama kita tidak saling berkirim e-mel. Maklumlah kita saling sibuk dengan kehidupan kita sendiri. Di dalam e-mel awak, awak mengatakan bahawa awak ingin saya berkongsi manfaat-manfaat dan kemahiran yang telah saya raih setelah menghadiri bengkel motivasi dan pendapat saya jika bengkel itu patut diteruskan. Usah bimbang, saya akan berkongsi dan memberi pendapat saya mengenai bengkel motivasi yang saya hadiri di sekolah.

 

Manfaat yang boleh saya raih setelah menghadiri bengkel motivasi ialah saya dapat mempelajari teknik dan strategi belajar yang berkesan. Contohnya saya diajar untuk menggunakan peta minda dan pena berwarna-warni semasa mengulang kaji pelajaran. Ini kerana minda kita dapat memberi perhatian pada satu topik dahulu dan juga boleh membantu kita mengingati kata-kata kunci yang penting dengan senang. Oleh itu, para pelajar yang menduduki perperiksaan peringat ‘O’ tahun ini perlu menghadiri bengkel motivasi untuk mempelajari teknik dan strategi belajar yang berkesan.

 

Manfaat kedua ialah saya dapat mempelajari cara untuk menggunakan dan mengatur masa dengan baik. Sebagai pelajar senior di sekolah, amat penting untuk kita menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar tingkatan rendah. Di peringkat menengah empat pelbagai peranan yang perlu kita ambil. Banyak tanggungjawab yang perlu kita laksanakan sebagai seorang ketua dalam aktiviti ko-korikular dan sebagai seorang pelajar. Ramai pelajar mempunyai masalah untuk membahagikan masa mereka. Contohnya dengan membuat jadual waktu dan cara para pelajar dapat mengikut jadual mereka supaya mereka akan menjadi pelajar yang berjaya.

Selain daripada itu, kemahiran yang saya pelajari dapat membentuk jati diri saya. Pengisian rohani dan teknik menguasai minda dan emosi diri dapat saya ikuti. Cara saya berkomunikasi, bekerjasama dan juga berinteraksi dalam membuat sesuatu pertimbangan juga dapat diperhalusi menerusi bengkel ini. Bengkel motivasi juga mendidik kita untuk menjauhi diri daripada pengaruh negatif. Contohnya apabila kita mempunyai matlamat dan tujuan yang jelas, kita akan hidup berpandukan matlamat itu dan akan bekerja bersungguh-sungguh untuk mencapainya. Oleh itu, pelajar yang akan menduduki peperiksaan peringkat ‘O’ pada tahun ini patut menyertainya untuk membina jati diri mereka.

 

Seterusnya, kemahiran yang amat penting ialah cara mendisiplinkan diri. Jika kita berdisplin, kita akan mudah mencapai kecemerlangan. Dengan adanya disiplin di dalam diri kita, kita akan hidup senang berbanding dengan pelajar yang tidak mempunyai disiplin. Contohnya, kita tidak akan sering dimarahi oleh guru dan dapat memberi perhatian kepada pelajaran. Kita juga dapat menjalani kehidupan dengan positif.  Oleh itu, pelajar perlu dididik dengan sikap disiplin supaya cemerlang dan menjadi kebanggaan ibu bapa.

 

Akhir sekali, bengkel itu patut diteruskan demi kebaikan para pelajar pada masa hadapan kerana masa di bangku sekolah merupakan masa yang terbaik buat pelajar mempelajari sifat-sifat berdisiplin, teknik dan strategi yang berkesan. Pelajar boleh menggunakan teknik dan strategi mereka apabila mereka dewasa dan mula bekerja. Ini kerana, apabila pelajar sudah dewasa, mereka mungkin terlalu sibuk dan berasa tertekan. Jika mereka hendak menghadiri bengkal motivasi, mereka perlu mengeluarkan belanja kerana bukan murah menghadiri bengkal motivasi.

 

Setakat ini sahaja yang dapat saya coretkan. Semoga bersua lagi di lain lembaran dan kirim salam kepada keluarga awak.

 

Yang Benar

Aditya

Cetusan minda Siti Nur’Aini

4 Enterprise

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.