Tuesday, 21 July 2015

Ekspositori 1 (EVG)


Nyatakan bagaimana pendidikan secara holistik dapat menyediakan pelajar menghadapi cabaran masa hadapan.

 

 

~ ~ ~ ~ ~

 

            Pendidikan secara holistik merujuk kepada suatu sistem bersepadu yang menyeluruh. Ini merangkumi subjek bukan akademik yang dapat mempersiapkan pelajar untuk menghadapi cabaran pada masa hadapan. Oleh itu, pendidikan secara holistik dapat menyediakan para pelajar untuk menghadapi cabaran masa hadapan. 

            Setiap pelajar digalakkan untuk menyertai aktiviti kokurikular (CCA).  Melalui CCA, kemahiran berkomunikasi dan sifat kepimpinan pelajar akan diasah. Setiap CCA memerlukan pelajar yang berdisiplin dan komited untuk menghadiri CCA.  Contohnya, jika pelajar menyertai pasukan seragam, pelajar itu perlu berdisiplin dari segi masa, menyediakan pakaian seragam yang kemas dan menghadiri setiap latihan perbarisan.  

            Melalui CCA, sifat kepimpinan pelajar akan diasah kerana pelajar perlu mengetuai sebuah kumpulan dan bertanggungjawab ke atas diri sendiri dan kumpulan tersebut dengan bimbingan guru. Ada kalanya pelajar perlu membuat cadangan untuk aktiviti-aktiviti perkhemahan dan ini dapat mendidik pelajar untuk bersikap terbuka semasa mempertimbangkan cadangan-cadangan rakan-rakan dan maklum balas yang diberikan oleh para guru. Nilai-nilai ini berguna untuk pelajar bagi menghadapi cabaran masa hadapan.   

            Pada setiap minggu, pelajar perlu melalui Pendidikan Perwatakan dan Kewarganegaraan (CCE) yang dapat memupuk nilai-nilai murni dan sikap positif dalam menguruskan masalah dalam kehidupan. CCE juga dapat menerapkan kehidupan yang lebih sihat dan positif - contohnya apabila guru menunjukkan sebuah video tentang isu-isu kekeluargaan.

            Kemudian, guru itu akan mengadakan perbincangan secara kelas. Ada kalanya, pelajar berbincang secara berkumpulan dan setiap pelajar perlu melibatkan diri dalam aktiviti tersebut. Selepas berbincang secara berkumpulan, setiap kumpulan perlu membuat pembentangan di hadapan kelas tentang idea-idea mereka seperti cara-cara merapatkan hubungan antara ahli keluarga dan masyarakat. Ini dapat menyemai sikap positif dan pemikiran lebih matang sekiranya pelajar menghadapi cabaran dalam kehidupan kelak. 

            Selain daripada mempunyai keupayaan untuk mengatasi masalah pada masa hadapan, pelajar yang berfikiran matang akan mengetahui bahawa mereka perlu bersikap berdaya saing pada zaman globalisasi ini. Subjek seperti ilmu alam akan membuatkan pelajar lebih prihatin tentang keadaan alam sekitar dan kesan pembangunan terhadap dunia. Subjek sejarah pula akan mendedahkan pelajar kepada hubungan di antara Singapura dan dunia serta kepentingan sistem ekonomi, politik dan sosial yang mantap untuk kemajuan negara. 

            Bahasa Inggeris dan bahasa ibunda memainkan peranan penting dalam mempersiapkan pelajar untuk masa hadapan.  Oleh kerana bahasa Inggeris merupakan bahasa universal, bahasa Inggeris merupakan bahasa asas untuk berkomunikasi di tempat kerja, lebih-lebih lagi apabila kita berurusan dengan pelbagai bangsa. Pelajar yang fasih dan mahir berbahasa Inggeris akan mudah berurusan dengan lebih ramai orang, lantas mengembangkan perniagaannya jika dia seorang peniaga.  

            Sebaliknya, seseorang yang tidak mahir berbahasa Inggeris akan menghadapi lebih banyak tekanan apabila menempuh cabaran, seperti mudah ditipu orang dan kurang mendapat teman. Bahasa Inggeris memudahkan pelajar menimba ilmu dan menyerap pengaruh Barat manakala bahasa ibunda akan memastikan pelajar melestarikan budaya, bangsa dan mengekalkan identiti mereka sebagai orang Asia yang berbangsa Melayu, Cina atau India. 

            Seterusnya, pendidikan jasmani juga penting dalam menyediakan pelajar untuk menghadapi cabaran masa hadapan. Pendidikan jasmani memastikan pelajar bersenam dan mempunyai badan yang cergas dan otak yang cerdas. Ilmu yang didapati daripada pendidikan jasmani juga membuatkan pelajar tahu cara-cara melakukan senaman dengan betul, pemakanan yang seimbang dan mendedahkan pelajar kepada pelbagai jenis sukan seperti badminton, bola jaring dan sukan lasak yang menyeronokkan. Dengan ilmu ini, pelajar akan lebih yakin untuk bersenam dan menjadikan sukan sebagai aktiviti riadah semasa remaja hingga dewasa kelak. 

            Kesimpulannya, pendidikan secara holistik dapat menyediakan pelajar untuk menghadapi cabaran masa hadapan.  Melalui program-program dan pendidikan yang holistik, pelajar dipersiapkan dengan kemahiran dan ilmu pengetahuan yang akan membantu mereka untuk menjadi warga yang prihatin dan berdaya saing.

 

 

 

~ ~ ~ ~ ~

 

Cetusan minda Ruzaini B Abdul Rahman

3 Integrity

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.